biraz akademiler tartışmasına referans olarak koydum rietveld akademisi fotoğrafını. bir de mimari bir güzellik tabii
bak için akademilerde bir araştırma yapıyorum, bu yüzden de seçtiğim okullara gidiyorum, araştırmama katılmak isteyen genç sanatçılarla tanışmaya.
amsterdam deyince aklımıza rijksakademie geliyor. rijks statüsü post grad seviyesinde olan bir okul. peki ya öncesi, bir de bunun yüksek okul seviyesindeki akademileri var: rietveld hollanda'da en bilinen, en uluslararası profilli akademilerden. geçen gün servet koçyiğit rietveld'in öğrencilerini güncel sanat ortamına ne kadar hazır yetiştirdiğinden bahsetti; işini anlatabilmek, prezantasyon yapabilmek, küratörlerle diyalog kurabilmek.
rietveld'in son sınıflarına özel dış ilişkiler bölümü var, isteyen öğrencileri profesyonel sanat alemine açan. servet'in rietveld'deki bitirme projesinden fotoğraflar gördüm, baya düşündüm.
dönüp kendi akademilerimize baktığımızda altmış sonrasını anlatmayan, günceli duyunca kulaklarını tıkayan, öğrencilere bildiğini vermeyip önünün kesmek için yüz takla atan, güncelle ilgilenmek isteyen öğrencilerine kök söktüren hocalar duyuyoruz. şimdi de ulusalcı hassasiyet grubu belirdi akademilerde, bienal için seçilen uluslararası küratörleri artık utanmasalar mossad'la cia'yle işbirliği yapmakla suçlayacak derecede kör bir hassasiyet grubu. görünmez bir savaş.
belgrad kontekst galerija'da sırp milliyetçileri tarafından kapattırılan kosovalı sanatçılar sergisini duydunuz mu bilmiyorum. sanatçılar korkudan sergilerine gelememişler. youtube'da viyana akademisi'nde okutman edi'nin çektiği-benim de bloga koyduğum- görüntüler var. açılışta galeyanı ilk başlatan ben akademik bir ressamım ve bunların sanat olmadığını size söylüyorum diyor ve avazı çıktığı kadar ulusal sanatçılar birliği adına bu serginin kapatılmasını istiyorum diye bağırıyor. söylemler tanıdık geldi mi?
kimilerine göre bu serginin zamanlaması yanlış, marina griznic'e göre de yirmi yıllık zehirli bir patalojiyi kırmaya çalışan böyle bir serginin doğru zamanı zaten yok. beni burada en çok endişelendiren kullanılan dilin benzerliği. özellikle de Hanru'nun ardından WHW'ye yapılmış yersiz suçlamaları hatırlayalım. akademiler ve hocaları esas nelerle ilgileniyorlar, diye endişelenmeden edemiyor insan.
buyrun rietveld'in kendi sanat eğitimi politikası hakkında söylediği şeyler:
The Rietveld Academie’s teaching methods are aimed at the individual student.
A large appeal is made to the student’s own contribution and responsibility. The student is coached in his search for personal possibilities and interests.
Reflection on the theoretical and social aspects of Fine arts and Design are important aspects of the course. In the search for quality, investigation and the experiment play a major part, thereby stimulating new developments within and between the different disciplines.
The student is coached in his development by professional artists and designers. Professional guest lecturers give their own vision on their own artistic field.
The Rietveld Academy seeks to develop the capacities and creativity of the individual student to its utmost.
We respect the individual and respect his/her liberty to develop a personal approach and this way to decide on his/her own future. We have chosen for the aspects of investigation, the experiment and authorship. Next to this we value an open attitude towards the environment and we are keen advocates of the involvement with others and with society.The Gerrit Rietveld Academie seeks to educate artistically talented young people in such a way that they are able to work independently and professionally in the field of Fine arts and design. The Academie aims at graduates being able to sustain the production of their work independently and to grow into artistic inspirators in their field.
No comments:
Post a Comment